Exploring the Relationship Between Perceived Bikeability and Gender-Inclusive Micromobility Usage: A Study Across 53 French Cities - Laboratoire Ville, Mobilité, Transport Access content directly
Preprints, Working Papers, ... Year : 2023

Exploring the Relationship Between Perceived Bikeability and Gender-Inclusive Micromobility Usage: A Study Across 53 French Cities

Explorer la relation entre la cyclabilité perçue et l'usage inclusif de la micro-mobilité en fonction du genre. Approche comparative dans 53 villes françaises

Abstract

As the utilization of micromobility continues to experience growth and diversification, while simultaneously gaining recognition as an environmentally-friendly mode of transportation, it remains predominantly male-dominated. Recent scientific literature has emphasized the significance of strategies encompassing the entire population, revealing a strong correlation between the gender gap in cycling likelihood and the cycling levels within an area. This indirect relationship necessitates identifying the factors that promote gender-inclusive bicycle usage. Focusing on the French context, the key objectives of this empirical research are (i) measuring gender inequalities in the use of bike and emerging micromobility at the municipal level, (ii) assessing the influence of built environment and urban design on the gendered modal share of cyclists, and (iii) comparing and clustering the investigated French cities with the development of an index that takes into account gender equity, the modal share of cycling, and the perceived bikeability. By drawing from two distinct databases based on the use of micromobility and the subjective bikeability of cities and by conducting quantitative observations, this original study sheds light on the significant connection between gender-balanced cycling distribution, cycling modal share, cycling infrastructure presence and perceived bikeability. This paper concludes that encouraging women to embrace cycling is not solely dependent on achieving a critical mass of cyclists or building cycling lanes. Instead, it emphasizes the need for the development of a comprehensive 'bicycle system' that takes into account all aspects of bikeability. This innovative outcome leads to the categorization of examined cities based on the development of a gender-inclusive with cycling quality index. This exploration underscores the vital role of urban planning and offers recommendations for stakeholders regarding future policy initiatives.
Alors que l'usage du vélo et de la micro-mobilité continuent de connaître une croissance et une diversification, tout en gagnant en reconnaissance en tant que modes de déplacement respectueux de l'environnement, cette mobilité individuelle légère reste majoritairement dominée par les usagers masculins. La littérature scientifique récente a souligné l'importance de stratégies englobant l'ensemble de la population, révélant une corrélation significative entre la pratique du vélo en fonction du genre et la part modale de ce mode dans un territoire donné. Cette relation indirecte nécessite d'identifier les facteurs favorisant la parité dans l'usage du vélo. Se concentrant sur le contexte français, les principaux objectifs de cette recherche empirique sont (i) de mesurer les inégalités de genre dans l'utilisation du vélo et de la micro-mobilité émergente au niveau municipal, (ii) d'évaluer l'influence de l'environnement urbain sur la répartition genrée du vélo et (iii) de comparer et de regrouper les villes françaises étudiées avec le développement d'un indice prenant en compte l'équité de genre, la part modale du vélo et la cyclabilité perçue. En s'appuyant sur deux bases de données distinctes basées sur l'usage du vélo et la cyclabilité subjective des villes, et en conduisant des observations quantitatives, cette étude originale met en lumière le lien significatif entre la distribution équilibrée des cyclistes en fonction du genre, la part modale du vélo, la présence d'infrastructures cyclables et la cyclabilité perçue. Cette publication conclut que la participation féminine au vélo et à la micro-mobilité ne dépend pas seulement de l'atteinte d'une masse critique de cyclistes ou de l'aménagement d'itinéraires cyclables. Au lieu de cela, elle souligne la nécessité de développer un « système vélo » qui prend en compte tous les aspects de la cyclabilité. Cette approche a dès lors mené à la catégorisation des villes examinées en fonction du développement d'un indice de qualité cyclable en lien avec la parité. Cette exploration souligne le rôle crucial de l'action de l'urbanisme et offre des recommandations aux acteurs de la fabrique urbaine.
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halshs-04266904 , version 1 (31-10-2023)

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  • HAL Id : halshs-04266904 , version 1

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Dylan Moinse. Exploring the Relationship Between Perceived Bikeability and Gender-Inclusive Micromobility Usage: A Study Across 53 French Cities. 2023. ⟨halshs-04266904⟩
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