Développer le bien-être au travail, 2005. ,
Emotional labor in service roles : the influence of identity, Academy of Management Review, vol.18, issue.1, pp.88-115, 1993. ,
Travailler pour être heureux ? Le bonheur et le travail en France, 2003. ,
You wait until you get home " : emotional regions, emotional process work, and the role of onstage and offstage support, 2005. ,
Emotions in organizational behaviour ,
Emotional labor and burnout : comparing two perspectives of " people work, Journal of Vocational Behavior, vol.60, issue.1, pp.17-39, 2002. ,
Psychologie de la santé. Modèles, concepts et méthodes, 2002. ,
Relation de service et professionnalité, 2002. ,
La relation de service, opportunités et questions nouvelles pour l'ergonomie, séminaire Paris 1, 2001. ,
Understanding the emotional labor process : a control theory perspective, Journal of Organizational Behavior, vol.24, issue.8, pp.945-959, 2003. ,
Subjective emotional well-being, in M, Lewis et J. M, 2000. ,
Must " service with a smile " be stressful? The moderating role of personal control for American and French employees, Journal of Applied Psychology, vol.90, issue.5, pp.893-904, 2005. ,
Vers une psychologie ergonomique du bien-être et des émotions : les effets du contrôle en centres d'appels, Le Travail Humain, vol.68, issue.4, pp.355-378, 2005. ,
Convergences entre santé au travail et préoccupations managériales de l'entreprise : entre idées fausses et pistes prometteuses ? Revue Performances, pp.21-25, 2005. ,
The motivation to work, 1959. ,
Emotional labour and stress within mental health nursing, Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, vol.12, issue.2, pp.154-162, 2005. ,
The measurement of experienced burnout, Journal of Occupational Behaviour, vol.2, pp.99-113, 1981. ,
Médiateurs et modérateurs : implications théoriques et méthodologiques dans le domaine du stress et de la psychologie de la santé, Le Travail Humain, vol.64, issue.2, pp.97-118, 2001. ,
Les apports de la psychologie des émotions à la compréhension du stress professionnel, Stress au travail et santé psychique Toulouse : Editions Octarès, 2002. ,
The Politics of Emotion in Everyday Life: "Appropriate" Emotion and Claims on Identity., Review of General Psychology, vol.9, issue.1, pp.3-15, 2005. ,
DOI : 10.1037/1089-2680.9.1.3
Quand l'organisation veut imposer des émotions à ses membres: processus, pratiques managériales et effets du travail émotionnel, Comportement organisationne. Contrat psychologique, p.33, 2005. ,
The structure of occupational well-being: A study among Dutch teachers, Journal of Occupational and Organizational Psychology, vol.77, issue.3, pp.365-375, 2004. ,
DOI : 10.1348/0963179041752718
Development and validation of brief measures of positive and negative affect : the PANAS Scales, Journal of Personality and Social Psychology, vol.54, pp.1063-1070, 1988. ,
Display rule " regulators " : the relationship between supervisors and worker emotional exhaustion, Journal of Applied Psychology, vol.90, issue.5, pp.917-927, 2005. ,