Motives leading women to accept or refuse a mammography
Motifs conduisant les femmes à accepter ou à refuser la réalisation d'une mammographie
Résumé
This research aimed to define the motives to accept or refuse to perform a mammogram and to explore whether these are influenced by age, number of children, personality, intolerance to uncertainty, worry, anxiety and the mammogram’s frequency.Three studies are performed. In the first, 16 participants took part in interviews. Thematic content and lexical analyzes were carried out. In the second study, 168 participants answered two questionnaires listing the motives to accepting or refusing to perform a mammogram. In the third study, 126 participants - in addition to having completed these two questionnaires - responded to the EII, QIPS, GAD-7 and BHI-24. Principal component analyzes (PCA), confirmatory analyzes, correlation analyzes, Student's T tests and regression analyzes were performed.Seven facilitator motivational factors have been highlighted: “Interest of early diagnosis”, “Quality of care”, “Habituation”, “Collectivist perspective”, “Follow doctor's advice”, “Cancer(s) in entourage”, “Hypochondriacs beliefs”. Six motivational barrier factors have been also revealed : “Absence of cancer in entourage”, “Apprehension”, “Physical and moral pain”, “Spatiotemporal difficulties”, “Lack of information”, “Aspiration for freedom”. The factors “Lack of information” and “Physical and mental pain” were negatively related to mammogram’s frequency. Intolerance of uncertainty, worry, anxiety and personality traits had not any significant relationship with this same variable. The age and the “Habituation” factor had a positive predictive effect on the mammogram’s frequency, while the “Spatiotemporal difficulties” factor had a negative predictive effect.This research learns us how mass screening shouldn’t lose sight of the individual and his singularities.
Cette recherche visait à définir les motifs à accepter ou refuser la réalisation d’une mammographie et à explorer les potentiels effets de l’âge, du nombre d’enfant, de la personnalité, de l’intolérance à l’incertitude, l’inquiétude, l’anxiété sur la fréquence des mammographies.Trois études ont été réalisées. Dans la première, 16 participantes ont pris part à des entretiens. Des analyses de contenu et des analyses lexicales ont été menées. Dans la seconde étude, 168 participantes ont répondu à deux questionnaires inventoriant les motifs à accepter ou à refuser la réalisation d’une mammographie. Dans la troisième étude, 126 participantes ont – en plus de ces deux questionnaires – répondu à l’EII, le QIPS, le GAD-7 et le BHI-24. Des analyses en composantes principales (ACP), des analyses confirmatoires, des analyses de corrélations, des tests T de Student et des analyses de régressions ont été effectuées.Sept facteurs motivationnels facilitateurs ont été mis en lumière : "Intérêt du diagnostic précoce", "Qualité de la prise en charge", "Habituation", "Perspective collectiviste", "Suivre l’avis du médecin", "Cancer(s) dans l’entourage", "Croyances hypocondriaques". Six facteurs motivationnels barrières ont également été révélés : "Absence de cancer dans l’entourage", "Angoisses", "Douleur physique et morale", "Difficultés spatio-temporelles", "Manque d’informations", "Aspiration à la liberté". Les facteurs "Manque d’informations" et "Douleur physique et morale" étaient liés négativement à la fréquence de réalisation des mammographies. L’intolérance à l’incertitude, l’inquiétude, l’anxiété et les traits de personnalité n’entretenaient aucune relation significative avec cette même variable. L’âge et le facteur "Habituation" avaient un effet prédicteur positif sur la fréquence mammographique tandis que le facteur "Difficultés spatio-temporelles" avait un effet prédictif négatif.Cette recherche nous apprend en quoi le dépistage de masse ne doit pas perdre de vue l’individu et ses singularités.
Origine | Version validée par le jury (STAR) |
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