Circulation inter-files : Acceptabilité sociale d'une mesure de sécurité routière - MATRiS
Pré-Publication, Document De Travail (Preprint/Prepublication) Année : 2024

Lane splitting policy: Social acceptability of a road safety measure

Circulation inter-files : Acceptabilité sociale d'une mesure de sécurité routière

Résumé

Lane splitting is the practice of riding a powered two-wheelers between lanes when the traffic is slow or vehicles are stopped (Sperley & Pietz, 2010). According to Wigan (2002), these practices can have environmental benefits by reducing traffic congestion and greenhouse gas emissions. Although lane splitting is not allowed everywhere in France, it is a common riding practice among motorcyclist drivers. As transport policy is a key driver for promoting sustainable and safe transport, a first experiment (2015-2018) was conducted in eleven departments where a secure form of lane splitting was allowed on highways and urban expressways (Eyssartier et al., 2018). A second experiment is conducted since 2021 in ten new departments with eight specific conditions regulating this practice. The aim of this article is to present the results of this second experiment by analyzing the social acceptability of this road safety policy. This involves studying acceptability and therefore identifying the factors impacting the general attitude towards the measure and the behavioral intention to comply with the rules, based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology developed by Venkatesh et al. (2003). Data collection took place between July 22 and August 2, 2021. The sample is representative of the French population and composed of 1761 road users (54% car drivers and 46% motorcycle drivers). The distribution of car and motorcyclist drivers in experimental and control departments are similar. Participants answered an online survey where they were asked different questions on factors related to the concepts of acceptability and intention to comply with the rules. We performed multiple regressions on several dependent variables: general attitude toward the measure for car and motorcyclist drivers and intention to respect the rules for motorcyclist drivers. Overall, the results show that drivers have a positive general attitude to the rules, and that this attitude is more positive for motorcyclists than among car drivers. No differences were found between experimental departments and control departments. The results indicate that the expected effort factor, which refers to perceived ease, and the efficacy in terms of road sharing, are the most relevant to explain the intention to comply with the measure and the attitude toward the rule. Finally, results enable to define social acceptability and its influence on intention to comply with the rules in the context of public road safety policies.
La circulation inter-files (CIF) est une pratique encadrée qui consiste à circuler entre deux files lorsque le trafic est congestionné ou ralenti (Sperley & Pietz, 2010). Selon Wigan (2002), la CIF peut avoir des effets bénéfiques sur l'environnement en réduisant les embouteillages et les émissions de gaz à effet de serre. Bien qu’elle ne soit pas autorisée sur l’ensemble du territoire français, la pratique de l’inter-files est courante au sein des conducteurs de deux roues motorisés (2RM). Une première expérience (2015-2018) a été menée dans onze départements autorisant l’inter-files sur les autoroutes et les voies rapides urbaines (Eyssartier et al., 2018). Une seconde expérimentation est menée depuis 2021 dans dix nouveaux départements, où cette pratique est désormais encadrée par huit conditions spécifiques. L'objectif de cet article est de présenter les résultats de cette seconde expérience en analysant l'acceptabilité sociale de cette politique de sécurité routière. Il s’agit d’étudier l’acceptabilité et d’identifier les facteurs impactant l’attitude générale vis-à-vis de la mesure et l’intention comportementale du respect des règles encadrant l’inter-files en mobilisant la Théorie Unifiée de l'Acceptation et de l'Utilisation de la Technologie développée par Venkatesh et al. (2003). La collecte des données a eu lieu entre le 22 juillet et le 2 août 2021. L'échantillon représentatif de la population française se compose de 1761 usagers de la route dont 46% de motocyclistes. Les participants ont répondu à un questionnaire en ligne composé de différents items portant sur les facteurs en lien avec les notions d’acceptabilité et d’intention de respect des règles. Des régressions ont été réalisées sur les variables « Attitude générale » à l'égard de la mesure pour les automobilistes et les motocyclistes et « Intention de respecter les règles » pour les motocyclistes. Dans l'ensemble, les résultats indiquent que les conducteurs ont une attitude générale positive à l'égard de la CIF, et que cette attitude générale est plus positive pour les motocyclistes que pour les automobilistes. Aucune différence n'a été constatée entre les départements expérimentaux et les départements témoins. Les résultats précisent que le facteur de l'effort attendu et de l'efficacité en termes de partage de la route, sont les plus pertinents pour expliquer l'intention de se conformer et l’attitude générale. Également, la définition de l'acceptabilité sociale et son impact sur l’intention de respecter les règles de sécurité routière sont questionnés.
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Origine Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-04198819 , version 1 (07-09-2023)
hal-04198819 , version 2 (20-02-2024)
hal-04198819 , version 3 (21-02-2024)
hal-04198819 , version 4 (16-05-2024)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04198819 , version 4

Citer

Anita Bec-Gerion, Chloé Eyssartier. Circulation inter-files : Acceptabilité sociale d'une mesure de sécurité routière. 2024. ⟨hal-04198819v4⟩
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