Le climat affectif dans le dispositif de Milgram - Sciences de la vie - Ethique
Article Dans Une Revue Philosophia Scientiae Année : 2024

Le climat affectif dans le dispositif de Milgram

Résumé

The actions of the average participant in Milgram’s experimental system (1963) in continuing to administer electric shocks to the subject may seem incomprehensible as regards the reasons for this obedient behaviour, given the moral reasons which conversely would justify disobedience. Milgram invokes the “climate of authority” among other explanatory factors for this behavior and I propose to investigate this line of thought. An affective atmosphere or mood recruits and favors the manifestation of a specific network of beliefs and desires. The formation of beliefs, via the formation of conscious or unconscious judgments, may have generated this affective climate in the first place. These beliefs in turn cause actions (conduct), along with the desires also recruited by the affective climate. Beliefs also cause specific mental states to occur (emotions and judgments in particular) which explains why the latter are congruent with the affective climate. Obedient behavior therefore follows specific reasons stemming from the beliefs that are recruited and prompted to manifest themselves by the “climate of authority”. The decision to disobey can then be explained by a change in affective climate, following the formation of new beliefs that are not part of the specific obedience network. The formation of these beliefs in the face of new contextual elements like the subject expressing pain generates a new affective climate. The initial climate of complete obedience, of “submission to authority", becomes a tense climate engendered by the formation of opposing beliefs. Enough of these beliefs that are opposed to obedient behavior are recruited and driven to manifest themselves by the affective climate, leading to disobedience. The aim of this article is to make the dynamics of obedience and disobedience in this experimental protocol more intelligible, and perhaps also in the institutions it mimics by taking into account the affective climate as suggested by Milgram.
L’action du participant moyen au dispositif expérimental de Milgram (1963), celle de continuer d’administrer des électrochocs à l’apprenti, est une conduite d’obéissance qui peut paraître incompréhensible, compte tenu des raisons morales qui commandent au contraire de désobéir. Parmi les facteurs explicatifs de cette conduite, Milgram évoque « le climat d’autorité ». Je propose de suivre cette piste. Un climat affectif, une humeur, mobilise et pousse à se manifester un réseau spécifique de croyances et de désirs. La formation des croyances s’opère via celle de jugements conscients ou non, favorisés par ce climat affectif. Ces croyances jouent en retour un rôle causal à l’égard des actions (de la conduite), conjointement avec les désirs également générés par le climat affectif. Les croyances jouent aussi un rôle causal à l’égard des états mentaux occurrents renforçant les émotions et jugements congruents au climat affectif. La conduite d’obéissance suit dès lors certaines raisons provenant des croyances mobilisées et poussées à se manifester par le « climat d’autorité ». Le changement de conduite qu’est la décision de désobéir peut s’expliquer par un changement de climat affectif, suite à la formation de nouvelles croyances : de telles croyances, par exemple morales, sont formées face à de nouveaux éléments de contexte comme l’expression de la douleur de l’apprenti. D’un climat initial d’obéissance complète, de « soumission à l’autorité », on passe à un climat tendu engendré par la formation de croyances s’opposant les unes aux autres. Ce nouveau climat affectif favorise les croyances morales qui finissent par déboucher sur la désobéissance. Le but de cet article est de rendre plus intelligible la dynamique de la conduite d’obéissance et de désobéissance dans ce protocole expérimental et peut-être dans les institutions qu’il mime, en suivant la piste explicative du climat affectif, suggérée par Milgram.
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hal-04691574 , version 1 (13-09-2024)

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Élodie Boissard. Le climat affectif dans le dispositif de Milgram. Philosophia Scientiae, 2024, Revisiting Stanley Milgram’s Experiment. What Lessons Can We Learn from It Today?, 28-2, pp.175-191. ⟨10.4000/11pty⟩. ⟨hal-04691574⟩
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