9th Report of the Observatory of Teenagers' digital practices in Normandy, 2023 (15-16 years old).
9è Rapport de l'Observatoire des pratiques numériques des adolescents en Normandie, 2023 – Rapport Seconde
Abstract
The Observatory of teenagers digital practices in Normandy (OPNAN in french) is part of the Screen Education Programm, financed by the Normandy Region in collaboration with Canopé and implemented among young people by Cemea Normandie. In 2023, the "Seconde" Observatory collected responses from 4,848 teenagers in 84 establishments, generally aged between 15 and 16, to a questionnaire administered in the general or technological second year of high school (GT), or in the vocational streams that cater for young people after the third year of secondary school (Seconde professionnelle, MFR, CAP, First year of apprenticeship).
This ninth report explores 7 dimensions of these digital practices: the dominant place of the smartphone in teenagers' equipment; the wealth of digital uses by teenagers; teenagers' extensive portfolio of social networking accounts; their use of the Internet as a space for emancipation and intense communicative exchange; their persistent exposure to digital violence; their use of online games; their practices in protecting privacy and personal data.
L’Observatoire des pratiques numériques des adolescents en Normandie (OPNAN) est adossé au dispositif Education aux écrans, financé par la Région Normandie en collaboration avec Canopé et mis en œuvre auprès des jeunes par les Cemea Normandie. L’Observatoire Seconde a recueilli en 2023 les réponses de 4848 adolescents dans 84 établissements, âgés généralement de 15 à 16 ans , à un questionnaire passé en seconde générale ou technologique (GT), ou dans les filières professionnelles qui accueillent les jeunes après la troisième, Seconde professionnelle, MFR, CAP, Première année d’apprentissage.
Ce neuvième rapport explore 7 dimensions de ces pratiques numériques : la place dominante du smartphone dans l’équipement des adolescents ; la richesse des usages numériques adolescents ; le volumineux portefeuille de comptes de Réseaux socionumériques des adolescents ; leur usage d’Internet comme espace d’émancipation et d’échanges communicationnels intenses ; leur exposition persistante aux violences numériques ; leurs pratiques des jeux en ligne ; leurs pratiques de protection de la vie privée et des données personnelles.
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